Bismillah.
Yakin dan percaya itu berbeza.
PERCAYA
i) Tahu bahawa solat malam adalah sangat digalakkan dan mempunyai banyaaak manfaat dunia akhirat, tapi masih culas :'(
ii) Tahu bahawa amalan bersedekah banyaaak manfaat, tapi masih buat-buat tak tahu :'(
iii) Tahu bahawa mati tu bila-bila masa sahaja, tak kira tua@muda, tapi masih berlagak seolah-olah lambat lagi nak mati :'(
YAKIN
i) Tahu bahawa solat malam adalah sangat digalakkan dan mempunyai banyaaak manfaat dunia akhirat & dan bersungguh-sungguh dan bermujahadah nak buat ^_^
ii) Tahu bahawa amalan bersedekah banyaaak manfaat & berusaha untuk menjaga sedekah setiap hari sekecil mana pun ia. Semoga ada nilai yang besar di sisi Allah ^_^
iii) Tahu bahawa mati tu bila-bila masa sahaja, tak kira tua@muda & selalu muhasabah diri soal kematian & tidak terlalu membesarkan dunia. Apabila ingat pasal mati, segala masalah kat dunia terasa tidak bermakna ^_^
Wallahua'lam.
Semoga bermanfaat.
